O czym warto pamiętać przy wynajmowaniu powierzchni magazynowej

0
63

Odpowiednia powierzchnia magazynowa to jeden z warunków osiągnięcia sukcesu w działalności produkcyjnej lub handlowej. Przechowywanie towarów, półproduktów bądź produktów gotowych wymaga przestrzeni charakteryzującej się wystarczającą kubaturą, temperaturą oraz bezpieczeństwem. Na szczęście w największych miastach Polski jest duży wybór powierzchni magazynowych. Niezależnie czy to jest Poznań, czy Warszawa – można w prosty sposób znaleźć właściwą halę magazynową. Co jeszcze należy zrobić przed podpisaniem umowy? 

Co jest najważniejsze przy szukaniu magazynu? 

Profesjonalne magazyny powinny spełniać wymagania najemcy, które są podyktowane prowadzoną przez niego działalnością. Ze względu na rozwiązania techniczne budynki magazynowe dzieli się na kilka typów:

  • magazyn otwarty – jest to najczęściej plac, który służy do składowania towarów lub materiałów odpornych na działanie trudnych czynników atmosferycznych. Takie rozwiązanie spotykane jest w marketach budowlanych, składach węgla bądź na złomowiskach.
  • magazyn półotwarty – jest to skład częściowo zabudowany przez dachy lub wiaty, które chronią towar przed deszczem. Jednocześnie pozwalają na pełny dostęp powietrza. W takich warunkach przechowuje się m.in. wyroby ceramiczne.
  • magazyny zamknięte – one najlepiej chronią produkty przed wilgocią i zniszczeniem. Stanowią całkowicie zabudowane powierzchnie, które zapewniają dużą szczelność i wysoki poziom bezpieczeństwa.

W niektórych przypadkach stosuje się dodatkowe rozwiązania – np. przy przechowywaniu świeżej żywności niezbędne są lodówki oraz zachowane wysokie standardy sanitarne.

Na jak długo wynajmowany jest magazyn? 

Przy szacowaniu kosztów należy pamiętać, że powierzchnie magazynowe do wynajęcia wymagają podpisania długoterminowej umowy. Na polskim rynku jest to standardowo 3 do 5 lat. Jednocześnie nowe inwestycje zakładają, że okres najmu powinien obejmować co najmniej 5 lat. Takie terminy obowiązują u największych potentatów nieruchomości magazynowych. Długość okresu wynajęcia powierzchni może zależeć od innych okoliczności:

  • od charakteru prowadzonej działalności,
  • od skali wykorzystania powierzchni magazynowej.

Często najemcy podpisują umowę na okres dłuższy niż 5 lat – zazwyczaj jest tak w branży produkcyjnej. Wynika to z potrzeby unowocześniania parku maszynowego oraz rozwijania skali produkcyjnej. Umowy podpisywane na okres krótszy należą do rzadkości i są rozpatrywane indywidualnie.

Z czego składają się koszty najmu? 

Im dłuższy okres najmu, tym atrakcyjniejsze warunki można wynegocjować z właścicielem magazynu. Jednak to nie wszystkie koszty, które składają się na całkowitą cenę najmu. Aby najlepiej wycenić powierzchnie magazynowe do wynajęcia, należy wziąć pod uwagę:

  • rodzaj gruntu, na jakim postawiono magazyn – przy pełnej własności gruntu występują niższe opłaty niż w przypadku wieczystego użytkowania.
  • koszty ubezpieczenia nieruchomości,
  • ochrona obiektu,
  • koszt monitoringu nieruchomości oraz otoczenia,
  • wynagrodzenie dla zarządcy nieruchomości,
  • koszty energii, wody oraz ogrzewania.

Do tych kosztów można doliczyć pomniejsze opłaty, takie jak podatek od nieruchomości, koszty nadzoru technicznego czy odśnieżania.

Jak można obniżyć koszty obsługi powierzchni magazynowej? 

Wybór lokalizacji obiektu magazynowego również wpływa na koszt wynajęcia powierzchni. Wynika to bardziej z kosztów prowadzenia działalności – dojazdu oraz kosztów transportu.  Na szczęście przedsiębiorca ma wpływ na to, gdzie będzie znajdował się jego magazyn. Istnieją również inne sposoby, aby zmniejszyć koszty funkcjonowania powierzchni magazynowej:

  • poprzez optymalizację przestrzeni, jej dobre zagospodarowanie,
  • wykorzystanie magazynu o dużej wysokości,
  • używanie najbardziej pojemnych regałów,
  • wybranie obiektu o lepszej izolacyjności – wpływa to na koszt ogrzewania magazynu,
  • sposób ogrzewania obiektu – można stosować promienniki, nagrzewnice bądź sieć gazociągową. Najdroższą opcją jest gaz LPG.

Warto zastanowić się nad mniej oczywistymi, dodatkowymi aspektami prowadzenia magazynu. W przypadku rozwijania działalności może się okazać, że powierzchnia okaże się niewystarczająca. Tymczasem przeniesienie jest zbyt kosztowne. W takiej sytuacji warto współpracować z wynajmującym, który dzieli przestrzeń na moduły – jest to bardzo elastyczne rozwiązanie dla najemcy.